Storytelling, maar vooral storylistening helpen je om gesprekken te voeren die verbinden. En die jou én je medewerkers verder brengen.

Medewerkers verwachten van jou als leidinggevende dat je koers en richting geeft. Maar in de Nederlandse verhoudingen verwachten zij ook van je dat je naar hen luistert. Door je eigen verhaal goed neer te zetten en jezelf daarbij te laten zien (storytelling) én door oor te hebben voor en ruimte te geven aan de verhalen van je medewerkers (storylistening) kom je verder. En wordt het realiseren van organisatie-, afdelings- of teamdoelen een stuk gemakkelijker én leuker.

Je eigen verhaal goed neerzetten

 Storytelling

Een richtinggevend en aansprekend visieverhaal kan op ieder niveau worden ontwikkeld: op organisatie-, afdelings- en teamniveau. Zolang je je maar rekenschap geeft van het bovenliggende verhaal. Een afdelingsverhaal is dus een doorvertaling van het organisatieverhaal. En het teamverhaal is weer een doorvertaling van het afdelingsverhaal.

Ontbreekt het grotere plaatje?

En wat als zo’n bovenliggend verhaal er niet is? Dan nog kun je met je afdeling of team een visieverhaal ontwikkelen. Door dit verhaal voor jouw organisatieonderdeel af te leiden uit de missie of jaarplannen van je organisatie. Of misschien wel door je leiding overtuigend te laten zien waarom jouw afdeling of team nog krachtiger kan bijdragen aan de missie wanneer zo’n groter verhaal er wel is.

Een proces dat energie geeft

De grote verrassing van een visieverhaal is dat niet alleen het verhaal verbindt en richting geeft, maar ook de weg naar dat verhaal toe verheldert, verbindt, draagt bij aan gezamenlijke taal, geeft inzicht hoe iedereen ‘er in staat’ én geeft energie.

Aan de slag?

Hoe we je kunnen helpen zo’n richtinggevend en aansprekend visieverhaal met jouw organisatie, afdeling of team te ontwikkelen?

Lees meerNeem contact op
Gun jezelf een kwartier de tijd. En kijk hoe Steve Jobs een waardevolle boodschap stevig neerzet met drie persoonlijk verhalen dat je zeker bijblijven.
 

Anders luisteren

 Storylistening

Je medewerkers staan dagelijks met beide benen in de praktijk. Hun praktijkervaringen nemen zij mee in de manier waarop zij hun werk doen. Bovendien ervaren ze dagelijks hoe de organisatie functioneert, hoe klanten de organisatie beleven, etc. In die zin zijn zij echt de ruggengraat van de organisatie. En zitten zij op de pot met goud: de link naar de buitenwereld.

Gezeur of waardevol inzicht?

Luister je naar hun ervaringen, belevingen, verhalen? Luister je er echt naar? Natuurlijk, soms kunnen deze verhalen je als ‘gezeur’ of zelfs als weerstand in de oren klinken. Maar is dat het ook echt? Of wordt je in feite gevoed met waardevolle inzichten die laten zien waarom de dingen gaan zoals ze gaan? Inzichten die je verder kunnen helpen om de doelen van je organisatie, afdeling of team wel te realiseren en om onhandigheden of fouten uit het verleden in de toekomst te voorkomen?

Oordeelloos luisteren geeft je inzicht in de onderstroom

Storylistening is een geweldige manier om gesprekken met je medewerkers anders te voeren: door andere vragen te stellen, door nieuwsgierig te zijn en vooral door oordeelloos te luisteren kom je echt verder. Dat geeft je namelijk inzicht in de onderstroom: alle niet-rationele informatie. Daarmee voeg je een belangrijk informatiekanaal aan je arsenaal toe. Dat naast het rationele kanaal van feiten, cijfers en beleidsdocumenten, onmisbaar is. Het geeft je inzicht in wat zich onder de waterspiegel afspeelt. En wat vooruitgang in de weg zit.

Aan de slag?

Wil je echt andere gesprekken kunnen voeren om een extra informatiekanaal aan te boren waardoor je mensen aan jou en teamdoelen verbindt en in beweging krijgt? Maak een afspraak voor een individuele ViP-dag waarin we met je aan de slag gaat op een moment dat jou schikt en op een manier die bij jou past.

Of tijdens een van onze leiderschapsdagen, met een kleine groep gelijkgestemden.

Werk samen met anderen aan inzicht in de onderstroom

Hoe goed je ook luistert, de verhouding die er nu eenmaal is tussen leidinggevenden en medewerkers kan ervoor zorgen dat je zelf niet 100% inzicht in de onderstroom krijgt. Voor medewerkers kan het nu eenmaal lastig zijn om het achterste van hun tong te laten zien. Dat heeft maar ten dele met vertrouwen in jou als mens te maken.  Gelukkig zijn er functies in bijna iedere organisatie die je daarbij kunnen helpen: HR en Communicatie. Wanneer zij volleerd StoryPractitioner zijn, kunnen zij de onderstroom rond welk thema dan ook, methodisch en systematisch voor je in kaart brengen. Onze gecertificeerde opleiding tot StoryPractitioner brengt jou en hen verder.

Lees meer

Ervaringen van onze klanten