- Hoe ervaren onze klanten of inwoners onze dienstverlening?
- Wat vinden onze cliënten of patiënten van de kwaliteit van onze zorg?
- Wat hebben onze medewerkers nodig om mee te gaan in de beweging die wij als organisatie maken?
- In welke mate lukt het onze medewerkers om vorm te geven aan patiëntgerichte zorg?
- Waarom is er zoveel weerstand tegen onze veranderplannen?
- Wat speelt er écht in dit team waardoor er steeds ‘gedoe’ is?
Deze vragen raken stuk voor stuk aan thema’s die niet gemakkelijk te meten zijn. En met interviews of enquêtes is het maar de vraag of je de échte antwoorden boven tafel krijgt. Narratief onderzoek of narratieve evaluatie geeft die antwoorden wel. Glashelder.
Narratief onderzoek wordt al decennialang toegepast binnen de sociale wetenschappen. Vanuit het gegeven dat mensen betekenisgevers zijn en gebeurtenissen die hen overkomen, ordenen en opslaan in de vorm van een verhaal. Karl Weick, expert op het gebied van betekenisgeving in organisaties, noemt dit proces letterlijk de zoektocht naar de vraag what’s the story? Daardoor zitten mensen vol verhalen, over bijna ieder willekeurig onderwerp. Wie dus wil begrijpen hoe mensen een situatie of gebeurtenis ervaren, waarom een verandering niet van de grond komt, waar weerstand vandaan komt, hoe inwoners/klanten/patiënten/cliënten een product of dienstverlening, waarom een team niet lekker functioneert, etc., doet er goed aan op zoek te gaan naar hun verhalen daarover.
Verhalen geven helder inzicht en wijzen de weg naar verbetering
Verhalen geven inzicht in vraagstukken vanuit de beleving van de vertellers; het zijn facts-as-experiences. Door op zoek te gaan naar de patronen in een verzameling verhalen rond bijvoorbeeld de beleving van cliënten bij de kwaliteit van zorg, krijgt een zorgorganisatie onmisbaar inzicht in hoe de onderzochte groep vertellers gezamenlijk de kwaliteit van die zorg waardeert, op basis van concrete ervaringen die cliënten hebben opgedaan: mooie of juist nare momenten die zij hebben ervaren; mensen die daarin een rol speelden; keuzes die werden gemaakt; factoren die de situatie beïnvloedden, etc.
Wat, waarom én hoe
Zo ontstaat niet alleen een beeld van wat een onderzochte groep vertellers ergens van vindt (de evaluatie). De verhalen maken ook zichtbaar op basis waarvan zij tot hun waardering komen (het waarom). En de verhalen wijzen heel concreet de weg naar verbetering (het hoe). Daarin zit hem een belangrijk deel van de toegevoegde van narratief onderzoek: het leidt niet alleen tot een oordeel over een situatie, maar maakt ook direct en concreet zichtbaar wat er nodig is om die situatie te verbeteren.
Verbinding als waardevolle spin off
En dan is er nog een mooie spin off. Verhalen kunnen namelijk 1-op-1 worden verzameld door een onderzoeker. Maar ze kunnen ook worden opgehaald in groepen of teams. Wanneer mensen elkaars verhalen horen, werkt dat altijd verbindend. Zo is narratief onderzoek of narratieve evaluatie vaak al meteen een verbeterinterventie op zich!
Tip: lees de informatie over de storycirkel in de kolom rechts
Drie uitdagingen en de oplossingen van de storylisteningmethode
Een gemakkelijke klus is narratief onderzoek of narratieve evaluatie niet. Veel narratief onderzoekers worstelen met drie brandende vragen:
- Wat is precies een verhaal?
- Hoe haal je relevante verhalen bij respondenten naar boven, zonder dat je als onderzoeker op inhoud stuurt?
- Hoe voorkom je subjectieve interpretatie van de verhalen, doordat je hoort wat je wilt horen?
Daardoor vragen zij zich soms af of de narratieve aanpak de tijdsinvestering waard is. Op basis van meer dan 15 jaar praktisch narratief onderzoek in organisaties is de storylisteningmethode ontwikkeld, die antwoord geeft op deze drie vragen. Dat vergemakkelijkt narratief onderzoek of narratieve evaluatie enorm!
Tip: Lees in de rechterkolom onder ‘Wat is het bijzondere aan de storylisteningmethode?’ de antwoorden die de storylisteningmethode heeft ontwikkeld.
Lees ook het white paper dat je onderaan deze pagina kunt downloaden over het narratieve onderzoek dat ik binnen Zonnehuisgroep Amstelland uitvoerde.