Hier helpen we je graag bij:
Een visie- of veranderverhaal ontwikkelen
Een richtinggevend en aansprekend visieverhaal brengt leidinggevenden en medewerkers overal in de organisatie in beweging – de gewenste kant op. Tientallen organisaties waarmee we een visie- en strategieverhaal ontwikkelden, hebben dit ervaren. Het gesprek gaat daarna niet meer over de vraag ‘waarom moet dit zonodig?’, maar over de vraag ‘hoe kan ik daar vanuit mijn rol vorm aan geven?’ Een wereld van verschil!
Vanuit die nieuwe mindset kan de dialoog worden gestart: wat betekent dit voor ons? Voor mij?
Een inspirerende speech houden
Hoe kom je tot een speech die de aandacht grijpt, die toehoorders raakt en waar nog lang en met plezier over wordt nagepraat? Waar vind je het verhaal dat bijdraagt aan je authenticiteit, geloofwaardigheid en overtuigingskracht? We helpen je graag om het eeuwenoude advies van Socrates in praktijk te brengen: in een goede toespraak heerst perfect evenwicht tussen logos (heldere verhaallijn), ethos (helder standpunt en geloofwaardigheid) en pathos (gevoel, persoonlijke touch)!
Gesprekken voeren die je verder brengen
Hoe voer je gesprekken met medewerkers die bijdragen aan beter begrip, een gevoel van verbondenheid en geslaagde interactie? De storytellingmethode helpt je om anders te luisteren en inzicht te krijgen in wat de ander echt beweegt en nodig heeft. En om jezelf en je eigen standpunten anders over het voetlicht te brengen. Waardoor de uitkomst voor beide partijen bevredigender is.
Waarom Leiderschap & Storytelling?
Je werkt keihard en toegewijd aan de ontwikkeling van je organisatie. Je wilt niets liever dan je medewerkers inspireren en richting geven. Toch ervaar je afstand. De strategie lijkt maar niet te landen, kernwaarden worden niet echt geleefd en soms lijkt er weinig vertrouwen tussen medewerkers en management.
Gebrek aan verbinding is het zand in de raderen van organisatieprocessen. Ineffectiviteit, inefficiëntie en weerstand zijn er maar al te vaak op terug te voeren: op gebrek aan verbinding tussen management en medewerkers, tussen medewerkers en teams, maar ook tussen de mensen en de visie, strategie en waarden van de organisatie. Het veroorzaakt uitval en vertraging.
Daarom is werken aan verbinding de grootste uitdaging voor leiders. Business Storytelling helpt je om:
1. Op een andere te luisteren en in gesprek te zijn
Dat levert je waardevolle informatie op, waarmee je inzicht krijgt op wat er werkelijk speelt in de organisatie en wat mensen echt nodig hebben om mee te bewegen.
2. Jezelf als mens te laten zien
Dat klinkt soft, maar is keihard nodig. Medewerkers willen weten wie die m/v is die hen aanstuurt? Hoe is zij/hij zelf aan een verandering of (project)doel gecommitteerd?
3. Zo te presenteren dat je boodschap bijblijft
Zodra je je presentatie als een verhaal brengt, komen kernwaarden, strategie en visie opeens wel tot leven!
Dit hebben onze klanten ervaren
‘De impact van het visieverhaal dat we samen met Annet hebben ontwikkeld, is groot. Er zit een mooie lijn in van verleden naar toekomst, hij sluit aan bij wie wij zijn en … we zitten zelf in het verhaal, zijn er deel van met onze eigen microverhalen. Dat laatste was lastig, maar het moet. Dat begrijp ik nu. Ik hoor mijn eigen microverhaal uit het visieverhaal steeds rondzingen; het wordt doorverteld. Ik vind het bijzonder dat medewerkers dáár juist op aanhaken. Maar het werkt en daar gaat het om.’
Marcel
‘Mijn speeches zijn veel sterker geworden. Er zit altijd een heldere lijn in, zodat ik ze gemakkelijker kan onthouder en veel vaker uit mijn hoofd kan doen. En ze zijn vaak erg persoonlijk, maar altijd op een manier dat anderen zich in mij of mijn boodschap kunnen herkennen. Dat is voor mij de kracht van storytelling: het gaat over jezelf en over ons allemaal. Ik voel me prettig bij deze manier van vertellen.’
Agnes
‘Wat deze methode mij vooral heeft gebracht, is dat ik er anders in zit. Als teamleider ben je soms toch een beetje het plakje ham in de sandwich tussen leiding en medewerkers. De leiding vraag ik nu consequent naar hun verhaal. Want met losse flodders komen we er niet. Mijn medewerkers kan ik nu hun verhalen ontlokken: hun ervaringen, hoe zij erin staan. Wat Annet ‘de onderstroom’ noemt. Die geven mij echt veel beter inzicht in waar zij tegenaan lopen. En de lijnen die ik daarin opmerk, koppel ik weer terug naar de leiding. Ik voel me nu veel beter tot m’n recht komen…’