Storypower

Verhalen die je organisatie veranderen

Auteur: Annet Scheringa

Jaar: 2013

Over: Storytelling als interactieve strategie of interventie in veranderprocessen en verandercommunicatie.

Echt sneller veranderen, met minder gedoe en weerstand?

Storypower – verhalen die je organisatie veranderen (Scheringa, Adformatie 2013) gaat helemaal over de verbindende kracht van verhalen in organisatieverandering en is speciaal geschreven voor communicatieprofessionals en (verander)managers. Want succesvolle verandering vraagt om een stevige verbinding tussen die twee. Vanaf dag 1!

Storypower laat zien hoe je het vertellen, verzamelen en vormen van verhalen kunt inzetten als verandercommunicatiestrategie of als interventie. In alle fasen van een veranderproces: van visie- tot evaluatiefase. Het staat vol verhalen, cases, brandende vragen (met antwoorden!) en handzame theorie over veranderen en storytelling.

Vooral interessant voor:

(verander)managers, communicatieprofessionals, teamleiders en projectmanagers.

 Bestellen

Storypower is tijdelijk uitverkocht. Binnenkort verschijnt in een iets aangepaste editie. Heb je het nu nodig? Neem even contact met ons op: annet@thestoryconnection.nl

Storypower werd genomineerd als managementboek van het jaar 2018. 

 

“Storypower is een boek voor professionals door een professional; een mooie bijdrage aan ons vakgebied.”
Prof.dr. Léon de Caluwé

‘Storypower is een prachtig boek over storytelling als precisie- instrument in organisatieverandering.’
Emeritus-hoogleraar Betteke van Ruler:

Vier sterren en een recensie om van te blozen
Download de inhoudsopgave
Een verhaal dat je iets te vertellen heeft

Dit inzichtverhaal komt uit hoofdstuk 5. Daarin staat hoe je verhalen heel gericht uit je organisatie haalt om inzicht te krijgen in de onderstroom: wat speelt er, wat ervaren en beleven medewerkers? Natuurlijk kun je niet op basis van één verhaal conclusies trekken en interventies baseren. De kracht zit hem juist in een verzameling verhalen. De analyse van zo’n verzameling verhalen wijst je feilloos de weg naar wat medewerkers nodig hebben om een verandering vooruit te helpen!

Een medewerker vertelt:

Ik vind het niet zo erg dat ze voor één groot klantcentrum hebben gekozen, maar wel dat ze dat op een aparte locatie neerzetten. Ik begrijp dat niet. Voor mijn werk is het juist zo belangrijk om steeds te horen waar onze klanten over bellen, waar ze tegenaan lopen. Als ik mijn werk echtgoed wil kunnen doen, moet ik dat toch weten? Nu zit er een klantenbalie hiernaast. Ik ken die meiden. Ik ga vaak even bij ze zitten in de kantine. En dan vraag ik gewoon: wat voor vragen heb je vandaag zoal gehad? Je hebt er geen idee van hoeveel mij dat helpt!

Straks gaan ze hier weg. Dan krijg ik een keer per twee weken een infobulletin waar ik zelf uit moet halen waar klanten behoefte aan hebben. Dat is zoveel indirecter. Ik vind het niet slim dat het zo gaat. We moeten klantgerichter worden. Dat wil ik ook. Want ik werk hier echt niet voor mezelf! Ik doe het voor onze klanten. Als ik die tevreden kan maken, ga ik net zo tevreden naar huis. Maar haal de klantinformatie dan alsjeblieftniet bij me weg!’

Inzicht

Dit verhaal laat heel mooi zien hoe een medewerker die op zich meegaat in een verandering, niet goed begrijpt waarom de verandering op een bepaalde manier wordt ingezet. Wie zo’n verhaal negeert, is in voor weerstand. Wie zo’n verhaal serieus neemt, weet dat er werk aan de winkel is: betekenis geven aan de manier waarop de verandering wordt ingezet of leren van de ervaring van deze medewerker en er voordeel mee doen. Dat is de kracht van inzichtverhalen: ze wijzen de weg!