Een goed corporate verhaal heeft een heldere verhaallijn, die is ingekleurd met microstories: waargebeurde verhalen. Daardoor is het van de menselijke maat, herkenbaar en geloofwaardig. Het verhaal vertelt wie je als organisatie bent en waar je voor staat. Een goed corporate verhaal werkt intern als een toetssteen en is de rode draad in alle externe communicatie-uitingen. Zo verbindt het verhaal ‘binnen’ en ‘buiten (alignment)’ en versterken interne en externe communicatie elkaar moeiteloos.
Een geloofwaardige corporate story ontwikkelen we in 7 stappen:
Stap 1: Doelen en doelgroepen verkennen
Wat moet de corporate story straks gaan ‘doen’ en voor wie is het verhaal precies bedoeld? Dit brengen we samen in kaart.
Stap 2: Medewerkers opleiden in het verhalen verzamelen
Bj voorkeur leiden we enkele medewerkers op tot verhalenverzamelaars. Zij verzamelen vervolgens microstories in en rond de organisatie. Door dit zelf in de vingers te krijgen, wordt de methodiek meteen geborgd. Wanneer daarvoor niet voldoende capaciteit aanwezig is, kunnen we dit verzamelen ook vóór je doen.
Stap 3: Missie, visie, kernwaarden en geschiedenis in kaart brengen
Met het management bespreken we missie, visie en kernwaarden. En we duiken in de geschiedenis van de organisatie. Samen met de verhalen uit stap 2 hebben we nu de ingrediënten verzameld voor een verhaal dat diep geworteld is in de organisatie én in de werkelijkheid. Dat is nodig voor de herkenbaarheid en de geloofwaardigheid.
Stap 4: Corporate story ontwikkelen
Tijdens een dynamische en inspirerende werkdag ontwikkelen we met een zorgvuldig samengestelde groep ‘vormers’ het eerste conceptverhaal. De groep bestaat idealiter uit vertegenwoordigers van management, communicatie en medewerkers. Zo’n brede vertegenwoordiging is nodig voor een geloofwaardig, richtinggevend en herkenbaar verhaal.
Stap 5: Het conceptverhaal bespreken en aanpassen
Het conceptverhaal wordt uitgeschreven en voorgelegd aan de ontwikkelaars. In een gesprek bespreken we: Is dit het? Klopt het? Waar wenselijk passen we het verhaal aan.
Stap 6: De corporate story valideren
We leggen het verhaal voor aan vertegenwoordigers van de doelgroepen (medewerkers/klanten) om na te gaan of het inderdaad goed wordt herkend en waar eventueel nog aanscherping nodig is.
Stap 7: De corporate story delen en gebruiken
Daarna wordt het tijd om het verhaal te delen en te gebruiken. Intern, zodat het z’n werk als toetssteen kan gaan doen. En extern, als een rode draad in alle communicatie-uitingen. Graag ontwikkelen we met de afdeling Communicatie een aanpak voor de introductie en de monitoring. Zo komt het verhaal in de dagelijkse praktijk tot leven.
Begeleiding bij een corporate story met impact?
Wil je begeleiding bij het ontwikkelen van een corporate story met impact?
Download ons eBook
Kijk hier voor ons actuele trainingsaanbod.