Hier helpen we je graag bij:
Verbindende verandercommunicatie
Als communicatieprofessional ben je een onmisbare partner in veranderprocessen. Geef vorm aan je rol en pak veranderbelemmeringen aan met de ‘VVV ‘ van Business Storytelling. We helpen je graag om die stevig in je vingers te krijgen.
Een geloofwaardige corporate story met impact
Organisaties (afdelingen, teams) met een goede corporate story hebben een sterke identiteit, die intern en extern richting geeft. Maar wat is een goede corporate story en hoe ontwikkel je die?
Je positie versterken en een onmisbare schakel zijn
De belangrijkste verbinding in elke organisatie is die tussen leiding en medewerkers. Met storytelling en door verhalen in te zetten die inzicht geven in de onderstroom, word jij als communicatieprofessional de onmisbare schakel. Je brengt verbindingen tot stand en oogst daardoor meer resultaten en waardering.
Waarom Communicatie & Storytelling
Werken met verhalen is een onmisbare vaardigheid voor de communicatieprofessional van nu, die begrijpt dat succesvolle communicatie is gebaseerd op interactie en verbinding.
Toch is zenden, zenden, zenden nog steeds de meest gebruikte vorm (70%!) van communicatie in organisaties. Maar dat volstaat niet meer in dit interactieve tijdperk, waarin iedereen deel is van communicatie en er een eigen rol in heeft. De uitdaging is om als communicatieprofessional de verbindende schakel te zijn én te schakelen van zenden naar met elkaar in gesprek zijn. Zo krijg je mensen wél betrokken en in beweging.
Met de storytellingmethode maak je communicatie echt interactief. Dankzij vier cruciale succesfactoren:
1. Verhalen verbinden mensen
Dat is altijd zo geweest. Van oudsher delen mensen verhalen, omdat het hen helpt zich te verhouden tot de wereld om hen heen, betekenis te geven aan wat zij doen en meemaken én kennis over te dragen. Net als taal horen verhalen ten diepste bij ons. Een goed verhaal is dan ook doorslaggevend in overtuigende communicatie: niet de kenmerken van een product of dienst of de rationele argumenten bij een verandering helpt mensen om tot een beslissing te komen of over de streep te trekken, maar het verhaal erbij!
2. Storytelling leert je te luisteren
Waar het luisteren begint, stopt het zenden en start het communiceren. Je ontdekt wat er werkelijk speelt (‘onderstroom’) en stemt je communicatie daar op af, zodat er op alle niveaus een geslaagde verbinding tot stand kan komen.
3. Storytelling geeft zicht op wat er werkelijk speelt
Als je luistert naar de verhalen die in en rond je organisatie worden verteld, krijg je inzicht in wat er werkelijk speelt. Op basis daarvan kun je de leiding steviger adviseren over interventies die nodig zijn of over een communicatiekoers. Anders gezegd: je verbindt de onderstroom aan de bovenstroom. Je biedt oplossingen voor gesprekken die niet op gang komen en laat de ‘cascade’ (lijncommunicatie) weer stromen.
4. Storytelling brengt interne en externe communicatie op één lijn
Wat je intern investeert, zet zich moeiteloos extern door. Verhalen zijn daarin de brug, de motor, de spiegel en het kompas. Omdat ze mensen verbinden aan doelen, mensen in beweging zetten, herkenning bieden en richting geven. Met de juiste verhalen gaan medewerkers en relaties met plezier een ambassadeursrol vervullen voor de organisatie.
Ervaringen van onze klanten
“Intuïtief voelde ik wel aan dat je storytelling niet zo maar moet inzetten, maar daar goed over moet nadenken. Maar ik had niet de woorden gehad om dit goed duidelijk te maken. Na de training Zelf(standig) aan de slag met storytelling Ik merk ik dat ik beter beslagen ten ijs kom. Ik begrijp nu wat een verhaal tot verhaal maakt, waarom verhalen werken en hoe ik kan werken aan een ‘narratief klimaat’. En ik heb er nu woorden voor om anderen daarin mee te nemen.”
Ilse
“Storytelling is een volledige methodiek, geen ‘dingetje’ dat je te pas en te onpas inzet. Hoe je die methodiek goed inzet, heb ik tijdens de opleiding tot StoryPractitioner goed geleerd. Ik geloof in de methodiek. Na alle praktijkopdrachten merk ik nu dat mijn management echt op een andere manier naar mij als adviseur kijkt. Ze vragen mij nu zelf om af en toe te komen sparren. Daarvoor moest ik maar hopen dat er over vier maanden eindelijk eens een gaatje in hun agenda voor mij was!”
Stefan
“Heel bijzonder om te zien hoe je ons sectorhoofd bij zijn eigen verhalen liet komen. Gisteren heeft hij het visieverhaal met de sector gedeeld. Je kon een speld horen vallen. Ook vandaag heeft iedereen het er over. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Meestal wordt er na afloop vooral geklaagd…”
Esmée
“Ik liep vast in een verhalenproject dat ik bij een van mijn opdrachtgevers deed. Doordat we van tevoren eigenlijk niet goed hadden bepaald wat de verhalen moesten gaan doen. Ja, de opdrachtgever wilde de verhalen inzetten in externe communicatie. Maar niet alle verhalen waren daar geschikt voor. Wat deden we daarmee? Gewone deleten? Dat voelde toch ook niet goed. In deze training heb ik geleerd dat er verhalen zijn om naar buiten toe te delen én verhalen waar we intern van kunnen leren. En hoe ik die processen goed kan aanpakken.”