Het verhaal van Annet
In 2001 overleed een fantastische vriendin en collega zomaar. Plotseling. Zoals zoveel mensen had zij een droom – ooit ga ik nog eens – die ze had willen realiseren. Maar dat heeft ze niet meer kunnen doen. Ik had in die tijd ook zo’n droom: ooit wilde ik nog eens een jaar met mijn gezin een jaar in de VS wonen. Maar een stemmetje in mijn achterhoofd zei: ‘Dat gaat toch nooit gebeuren…’ Tot de dood van die vriendin. Opeens wist ik: soms moet je dingen niet uitstellen.
In 2004 was het zo ver: met z’n drieën brachten we een sabbatical van een jaar door in Virginia. Een bijzonder jaar, dat nog altijd veel voor ons betekent. Toen ik terugkwam, maakte ik een rondje langs mijn klanten en opdrachtevers. Een van hen spreidde letterlijk zijn armen toen hij me weer zag en zei vanuit de grond van z’n hart: ‘Annet, wat fijn dat je er weer bent, want ik heb je verhalen zo gemist. Altijd als ik je sprak, had je een verhaal. Ook in je trainingen vertelde je vaak een verhaal dat tegelijk persoonlijk was én over het trainingsonderwerp ging. Dat maakte zo’n onderwerp altijd heel concreet voor mij.”
Als de bliksem
Die opmerking raakte me als de bliksem. Tot dat moment was ik me er helemaal niet van bewust dat ik verhalen vertelde in mijn werk, al was ik wel mijn hele leven een ‘verhalenvreter’. Vanaf dat moment ging ik erop letten. En ik ontdekte wat verhalen met mensen doen! Ik zag dat mensen via een verhaal sneller begrepen waar ik heen wilde. Dat er sneller een klik was. Dat de kwartjes vielen. Dat verhalen emoties losmaakten. Ik zag hoe mensen hun afwachtende houding lieten varen, in beweging kwamen en zich verbonden voelden. En ik begreep dat verhalen goud waard zijn in communicatie tussen mensen. Net als taal horen verhalen ten diepste bij ons. Maar ik had nog geen idee waarom verhalen werkten. Wat de systematiek erachter was.
Vanaf dat moment verdiepte ik me in de literatuur, zocht ik contact met experts in het buitenland en zette ik verhalen heel bewust in mijn werk als trainer en organisatieadviseur in. Ik kreeg steeds meer grip op de achterliggende theorie en bouwde die ook verder uit. Ik leerde wat een verhaal tot verhaal maakt, hoe verhalen werken en waarom ze werken. En na drie jaar verkennen, leren en experimenteren besloot ik daar samen met een collega een boek over te schrijven: want wat zo waardevol was voor mijn werk, kon ook waardevol zijn in het werk van anderen. Zo ontstond eerst Storytelling Handboek (2008), later Storypower – verhalen die je organisatie veranderen (2013), Eerlijk verhaal maakt van klanten fans (2018) en Storylistening – organiseer de onderstroom en krijg medewerkers mee (2020). Steeds weer ontdekte ik nieuwe kanten van werken met verhalen. In communicatie, organisatieontwikkeling en -verandering en leiderschap.
Worsteling
Storytelling werd ‘hot’. Het was mooi dat zoveel organisaties de kracht van verhalen – mede dankzij mijn boeken – ontdekten. Maar de keerzijde van de hype was dat veel professionals en organisaties ermee aan de slag gingen, zonder de methodiek goed in de vingers te hebben; zonder zich bewust te zijn van wat een verhaal precies is en wanneer storytelling wel of niet werkt. Daardoor zag ik dat er ook teleurstelling ontstond in de methodiek. Zonde!
Mijn missie
Daarom heb ik het mijn missie gemaakt om er vanuit TheStoryConnection aan bij te dragen dat de kracht van verhalen deskundig en zorgvuldig wordt ingezet in interne én externe communicatie, verandering en leiderschap. Daarom blijf ik publiceren over werken met verhalen. Daarom ben ik zes jaar geleden gestart met de gecertificeerde opleiding tot StoryPractitioner en heb ik in 2015 en 2017 de eerste Nederlandse Business Storytellingcongressen georganiseerd.
Door de kracht van verhalen en storytelling/storylistening vakkundig in te (laten) zetten, wil ik eraan bijdragen dat organisaties prettige plekken zijn. Waar mensen betrokken zijn, zich verbonden voelen met elkaar en het gevoel hebben dat wat zij doen, betekenisvol is.. Ook wanneer er grote of kleine veranderingen plaatsvinden.
Dat doen we door
- leiders en (verander)managers te helpen om een stevig, richtinggevend en persoonlijk visieverhaal te ontwikkelen en te vertellen, dat mensen inspireert en in beweging zet;
- (verander)managers en communicatieprofessionals te helpen om inzicht te krijgen in de onderstroom en in wat organisaties echt nodig heeft om in beweging te komen. Zodat ze sneller en met veel minder weerstand kunnen veranderen;
- communicatieprofessionals en adviseurs te helpen om impact te hebben en hun rol te versterken;
- organisaties te helpen om een geloofwaardig en herkenbaar verhaal (core story) te ontwikkelen én waar te maken;
- organisaties te helpen om inzicht te krijgen in de kwaliteit van hun dienstverlening en andere fenomenen of vraagstukken, door middel van narratief onderzoek of narratieve evaluatie;
- iedereen te trainen die business storytelling/storylistening weloverwogen en deskundig in wil zetten;
- de unieke gecertificeerde opleiding tot all round StoryPractitioner te verzorgen;
- Business Storytellingcongressen te organiseren;
- het inititiatief te nemen tot een verband van Business Storytellers in Nederland: het Storytelling Gilde.
Kernwaarden
Ons werk doen we vanuit onze drie kernwaarden: enthousiast, deskundig en betrouwbaar.
Voorbeelden en zelf aan de slag
Hoe zetten we verhalen in en voor wie doen we dat zoal? Hier vind je drie voorbeeldcases. Of bekijk hier wat we voor verschillende opdrachtgevers deden
Wil je zelf aan de slag met storytelling? Kijk eens naar de trainingen die we geven. Of volg een van onze unieke, gecertificeerde opleidingen tot StoryPractitioner.