Over de kracht van verhalen in marketing
Auteur: Annet Scheringa
Jaar: 2018
Over: Storytelling als krachtig middel om het merk van een organisatie tot leven te wekken. En vooral om die merkbelofte ook écht waar te maken. Extern én intern.
Auteur: Annet Scheringa
Jaar: 2018
Over: Storytelling als krachtig middel om het merk van een organisatie tot leven te wekken. En vooral om die merkbelofte ook écht waar te maken. Extern én intern.
Consumenten van nu willen weten hoe een product of dienst bijdraagt aan hun identiteit. De marketingmix draait dan ook echt niet meer alleen om product, plaats en prijs. Consumenten nemen de beslissing om een product of dienst af te nemen, steeds vaker op basis van vragen als: Past dit product bij mij? Past deze organisatie bij mij? Dragen zij bij aan wie ik ben en waar ik voor sta?
Bovendien zijn consumenten naast ontvanger van informatie ook zender geworden. Zij hebben gemakkelijk toegang tot media en laten van zich horen als iets hen niet bevalt. Of wanneer zij zien dat een organisatie niet waarmaakt wat zij belooft. Het maakt het werk van de marketeer complex.
Storylistening, storytelling en storydoing helpen om goed inzicht te krijgen wat consumenten beweegt en waar zij belang aan hechten, het eigen verhaal goed over het voetlicht te brengen én dat waar te maken. Want in marketing draait het meer dan ooit om werken aan vertrouwen. En vertrouwen groeit wanneer wat je als organisatie over jezelf zegt, congruent is met wat je doet.
Eerlijk verhaal maakt van klanten fans geeft marketeers, contentmanagers en communicatieprofessionals heel praktische handvatten om dáár aan te werken:
Marketeers en marketingmanagers, marketing/communicatieprofessionals en contentmarketeers.
Eerlijk verhaal maakt van klanten fans is uitgegeven als Themadossier door uitgeverij Rendement. Je kunt het hier bestellen.
Of neem contact op met annet@thestoryconnection.nl.
Ben je nieuwsgierig naar de inhoud van Eerlijk verhaal….. ?
Het verhaal van TOMS
De Amerikaan Blake Mycoskie zag tijdens een reis door Argentinië dat veel kinderen noodgedwongen op blote voeten naar school liepen. Hij ontmoette een vrouw die schoenen aan hen gaf en wilde haar helpen. Het bracht hem op het idee om schoenen te verkopen en voor ieder verkocht paar één te doneren. Zo ontstond TOMS. Met als missie: ‘Bijdragen aan een beter leven voor een mens in nood’.
TOMS en bijvoorbeeld ook het Nederlandse Tony’s Chocolonely werken vanuit een ondubbelzinnig waarom. Ze sluiten naadloos aan op het identiteitsdenken en de vraag naar beleving van consumenten-van-nu. Mensen die de waarde ‘bijdragen aan een beter leven voor een mens in nood’ delen en dus handelen vanuit hetzelfde waarom als TOMS, zijn en blijven graag klant van TOMS. Zolang TOMS deze waarde waarmaakt.
Het is de taak van de marketingmanager van TOMS om dit verhaal steeds opnieuw over het voetlicht te brengen, om de verhalen die consumenten vertellen en die ermee in lijn zijn, via verschillende kanalen te delen (contentmarketing) en er binnende organisatie op te sturen dat het verhaal wordt gelééfd. Dag in dag uit…
Het verhaal van TOMS is slechts een van de vele verhalen en voorbeelden uit Eerlijk verhaal maakt van klanten fans…